טסטוסטרון

Testosterone

טסטוסטרון הינו הורמון סטרואידי שנחשב כהורמון הגברי משום שריכוזו אצל גברים גבוה פי 7-8 מאשר אצל נשים ויש לו תפקיד מרכזי בהתאוששות וגדילת השרירים בגוף. אנו רוצים בתור מתאמנים לשמור על הטסטוסטרון שלנו גבוה על מנת שנוכל להתחזק ולהשתקם טוב יותר בין האימונים. ישנם מספר גורמים החשובים ועיקריים המשפיעים על רמות הטסטוסטרון בגוף.

הגורמים המשפיעים ביותר על רמות הטסטוסטרון הם: תזונה, שינה, אימונים וגיל. על שלושת הראשונים ניתן לשלוט אך על הגיל (לצערנו) לא. ישנו קשר ברור בין הגיל לירידה בין הטסטוסטרון בגוף.
testosterone-with-ageלעומת זאת בשאר הפרמטרים יש לנו על שליטה ויש להם השפעה גדולה מאד על רמות הטסטוסטרון בגוף.

שינה – לשינה יש מרכיב משמעותי על רמות הטסטוסטרון ההפרשים גדולים מאד ומראים את החשיבות במספר שעות של שינה מינימלי. במחקר זה למשל נבדקו רמות הטסטוסטרון ביחס לשעות השינה בלילה.
 sleep-testosterone-levels.ניתן לראות באופן מובהק שככול שמספר שעות השינה עולות כך גם רמות הטסטוסטרון.
במחקר דומה נראו אותם תוצאות:
 sleeping-and-male-testosterone-levelsתזונה – לתזונה יש תפקיד חשוב ברמות הטסטוסטרון בגוף. הרכב המזון שאנו אוכלים משפיע בצורה חדה על רמות הטסטוסטרון בגוף. שומן רווי מעלה את רמות הטסטוסטרון בגוף ולכן יש חשיבות רבה לצרוך ממנו. כמובן שבתזונה קטוגנית צורכים די והותר שומן רווי אך דוגמא זו מראה על החשיבות של התזונה באופן כללי.
במחקר לדוגמא ניתן לראות את הקשר בין שומן לרמות הטסטוסטרון בגוף.
testosterone-fatבמחקר נוסף ניתן לראות עליי ברמות הטסטוסטרון עם כול עלייה באחוז השומן בתזונה.
testosterone-fatבנוסף ישנה קורולציה בין רגישות לאינסולין לרמות הטסטוסטרון. רגישות לאינסולין זה ההפך מתנגודת לאינסולין זאת אומרת שרמות האינסולין נמוכות וכשהם עולות הן יורדות מהר. כאשר בוחנים אנשים עם תנגודת אינסולין כמו במחקר זה ניתן לראות שככול שהתנגדות יותר גדולה כך יש פחות טסטוסטרון בגוף.
testosterone-insulin

מחקר נוסף שמוצא קשר זהה.
אם כן בתזונה קטוגנית אנו שומרים על תזונה גבוהה בשומן ונמוכה באינסולין, פרטים אלה משלימים זה את זה. לכן תזונה קטוגנית היא מעולה כדי להעלות את רמות הטסטוסטרון.
ישנם מספר תוספי מזון הטוענים שהם מעלים את רמות הטסטוסטרון בגוף באמצעות מגזניום ואבץ. במחקרים שבדקו את הנושא לא נמצא קשר בין צריכות מגזניום ואבץ לעלייה ברמות הטסטוסטרון.
testosterone-zincאימונים – לאימונים ואימוני כוח בפרט יש השפעה גדולה על רמות הטסטוסטרון לאחר האימון. בנוסף ככול שעצימות האימון עולה כך גם גדלה הפרשת הטסטוסטרון.
עלייה עם עצימות האימון כאן.
testosterone-exericeגם אימוני כוח שאינם בעצימות גבוהה מובילים לעלייה בטסטוסטרון כמו שניתן לראות כאן.

מסקירה קצרה זו על טסטוסטרון ניתן לראות שבתזונה קטוגנית שמשולבת עם אימוני כוח לא תיהיה בעיה של טסטוסטרון. הצריכה הגבוהה של השומן, הרגישות לאינסולין, האימונים והשינה יבטיחו שלמרות הירידה בגיל ניתן לשמור רמות טסטוסטרון גבוהות באופן יחסי. אנשים שסובלים ממחסור בטסטוסטרון יכולים לנסות תזונה קטוגנית על מנת לשפר רמות הטסטוסטרון שלהם.

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *