מהי תזונה קטוגנית

הגדרה בסיסית

תזונה קטוגנית הינה תזונה המביאה למצב שבו מקור האנרגיה העיקרי למוח הינו גופי קטון (beta-Hydroxybutyric). ketones-brain
מצב זה נקרא (
Ketosis) בשונה ממצב בו רוב האנרגיה של המוח מגיעה מגלוקוז שלו נקרא גליקוזה (Glycolysis). נגדיר קטוזיס על פי הרף בו ריכוז גופי הקטון בדם עולה על 0.5 mM.

keto-zones

פיזיולוגיה של תזונה קטוגנית

קטוזיס הינו מצב מומלץ מבחינה בריאותית משום שמצב זה מאופיין באיזון הורמונלי ואנרגטי הנחוץ לבריאותינו. כאשר אנו מדברים על איזון הורמונלי אנו מדברים בעיקר על איזון הורמונלי של חומצות שומן המשתחררות אל זרם הדם ומשמשות לאנרגיה בתאים וכמקור יצירה לגופי קטון בכבד (על המנגנון המלא ניתן לקרוא בויסות ריכוז גופי הקטון בדם).

ketones-fastig

לכן, תזונה קטוגנית הינה תזונה ששומרת על האינסולין נמוך ובכך מאפשרת יצירת גופי קטון ושימושם על ידי המוח. תזונה קטוגנית = תזונה נמוכה באינסולין. ניתן לראות בגרף את היחס ההפוך בין ריכוז האינסולין לריכוז הקטונים בדם. אינסולין הוא המפתח להבנת הדרך בה יש לקיים את התזונה. אם כך מהם המאכלים אותם נרצה לאכול בתזונה קטוגנית? ננסה להבין זאת על ידי שימוש בהבנה שתזונה קטוגנית = תזונה נמוכה באינסולין. למאכלים שונים יש השפעה על האינסולין שניתנת לדירוג על ידי מדד אינסוליני. מדד זה הינו מדד יחסי להשפעה שיש למאכלים שונים על ריכוז האינסולין בדם.

insulin-index

מצורף גרף של המדד האינסולוני כנגד אחוז הפחמימות והחלבונים במזונות שונים.
כאשר מסתכלים על המגמה של הגרף ועל ערכים עם מדד אינסוליני נמוך ניתן לראות מכנה משותף לכול המאכלים עם המדד נמוך. כול המאכלים עם המדד הנמוך עשירים בשומן ונמוכים בפחמימות. שומן משפיע באופן זניח על האינסולין לכן אנו רואים שהמדד שלו נמוך. אם נסתכל בגרף על החלקים עם האינדקס האינסוליני הגבוה ביותר נמצא מכנה משותף נוסף שהוא מאכלים עשירים בפחמימות. בטווח הביניים נמצא הרבה מאכלים עשירים בחלבון.
על פי העיקרון המנחה של אינסולין נמוך ניתן להסיק שעל מנת לשמור על אינסולין נמוך ויציב נקבל תזונה עשירה בשומן, מתונה בחלבון ודלה מאד בפחמימות. כאשר נאכל על פי כללים אלו נשמור על אינסולין נמוך ונאפשר תנאים עבור יצירת קטוזיס.

המקור האבולוציוני של התזונה קטוגנית

עד כה הסברתי ברמה כללית ביותר מה היא תזונה קטוגנית ומה נדרש מאיתנו על מנת לקיים תזונה קטוגנית. כעת אסביר מדוע נרצה לאכול על פי עקרונות התזונה הקטוגנית.
בחברה המערבית כיום התזונה מבוססת על פחמימות כמקור אנרגיה עיקרי אך המצב לא היה תמיד כך. למעשה התבססות התזונה שלנו על פחמימות אינה מייצגת את התזונה עליה התפתחנו באופן מכריע מהזמן בו היינו הומו ספיינס.

sugar-consumption

ב300 שנים הגדלנו את צריכת הסוכר שלנו ב3200%(!) במונחים אבולוציוניים זהו שינוי חד וקיצוני ביותר. ההומו ספיינס מין האדם אליו אנו שייכים החל להתפתח לפני 200 אלף שנה, בעוד החקלאות החלה לפני 15 אלף שנה בלבד. רק במשך 0.075% מזמן הקיום שלנו כהומו ספיינס אנו עוסקים בחקלאות וצורכים פחמימות מסוג כלשהו ורק 0.0015% מזמן הקיום שלנו אנו צורכים סוכר באופן משמעותי. ניתן אם כן לראות שהתבססות התזונה שלנו על הפחמימות היא זניחה לחלוטין במונחים אבולוציוניים. אם כן מה אכלנו אם לא פחמימות? אכלנו שומן והרבה ממנו. התפתחנו בסביבה קרה יותר מהיום שלא אפשרה חקלאות, למעשה אנו כיום בנקודת שיא של חום (interglacial) בתקופת הקרח הנוכחית. עידן הקרח אותו אנו מכירים שהסתיים לפני 15 אלף שנה הינו למעשה מחזור קר בתוך תקופת הקרח הנוכחית שנמשך כ100 אלף שנה. קיים סנכרון בין תחילת התחממות העולם ויציאתו מתקופה קרה לתחילת החקלאות, אין זה מקריות.

climate-change

חיינו בעולם אשר נראה שונה מהיום ובעלי חיים שונים התהלכו בו. בתקופה זו הסתובבו בעולם בעלי חיים גדולים ושמנים אשר רובם נכחדו ונקראו מגפונה (megafauna). דובים, היפופוטמים, קרנפים וגמלים הם דוגמאות לחיות אלו אשר נשארו איתנו עד היום. האדם צד ובחלק מהמקרים אף חיסל אוכלוסיות שלמות של אותן חיות. תזונת האדם הייתה מבוססת על בשר ושומן באופן מוחלט.

Mammals of the Pleistocene era. Artwork showing wildlife believed to have existed in the Northern Iberian Peninsula during the Upper Pleistocene era (125,000 to 10,000 years before present). These include horses (Equus caballus, left), woolly mammoths (Mammuthus primigenius, centre) and a woolly rhinoceros (Coelodonta antiquitatis, right). At centre right, cave lions (Panthera leo) are eating a reindeer (Rangifer tarandus).

ice-age-landscape-two

 

כך חיינו במשך 99.925% מזמן הקיום שלנו לכן הגוף שלנו וכול התהליכים שבו מותאמים לתזונה מבוססת שומן. האינסולין, אותו הורמון אותו שהזכרתי ואת חשיבותו בתזונה היה נמוך ויציב במשך רוב מוחלט מזמן ההתפתחות שלנו. כאשר התחלנו לצרוך פחמימות וסוכר נוצר מצב חדש שבו האינסולין גבוה ואינו יציב.

Web

התחלנו לחלות במחלות חדשות שלא היו קיימת עד כניסת הפחמימות לתזונה שלנו. סכרת, סרטן, מחלות לב, שבץ, השמנה, לחץ דם ועוד תסמינים רבים נוספים ששורש כולם נעוץ בתנגודת אינסולין כאשר האבחנה הרפואית המקובלת היא על פי תסמונת מטבולית. הגוף שלנו אינו בנוי להתמודד עם השינויים החדים והרמות הגבוהות של האינסולין. איננו מותאמים לכך פיזיולוגית.
בתזונה קטוגנית אנו מדמים את התזונה אליה אנחנו מותאמים ואשר עליה התפתחנו 99.925% מזמן הקיום שלנו, זוהי התזונה האופטימלית לבריאות עבור בני אדם.

https://www.youtube.com/watch?v=90Eo-zJzuMM

במאמר זה עברתי בקצרה על מהי תזונה קטוגנית, מדוע יש לקיים אותה ומה היתרונות שלה. אעמיק יותר בנושאים נוספים ובדברים שהוזכרו כאן בקצרה במאמרים הבאים. צעדים ראשונים בתזונה קטוגנית.

Facebook Comments