תזונה קטוגנית כתזונה קרניבורית

paleo-food

תזונה מערבית טיפוסית מכילה מאכלים רבים שאינם כלולים בתזונה קטוגנית. מעבר זה ממאכלים שהיינו רגילים לאכול לוויתור עליהם יוצר צורך ליצור גרסא “כשרה קטוגנית” של אותם מאכלים.

לפני קריאת מאמר זה מומלץ לעבור על המבוא לתזונה קטוגנית ועל המדריך למתחילים.

תזונה קטוגנית – תפיסת המאקרו

ישנם המון מתכונים של מאכלים “כשרים קטוגנית” מקינוחים ועד פיצות. ניתן לחקות כמעט כול מאכל בתזונה מערבית שאהבתם בגרסא הקטוגנית שלו. למרות שמבחינת הרכב שומן:חלבון:פחמימה מאכלים אלה יכולים לענות על ההגדרה של מאכל קטוגני לרוב הם על הגבול האפור של ההרכב המותר ולעיתים קרובות אף חורגים ממנו. כאשר הרבה מן אותם מאכלים מתבססים על מוצרי חלב ומתעלמים מהאינדקס אינסוליני הגבוה של מוצרי החלב.
אכן תיאורתית ניתן לקיים תזונה קטוגנית על פי אותם תחליפים. ניתן לקיים תזונה קטוגנית גם על שמן קנולה וסויה, אך האם זוהי הכוונה שלנו בקיום תזונה קטוגנית? הסתכלות על תזונה קטוגנית רק על פי מרכיבי המזון ללא התייחסות למקור ולאיכות שלהם זוהי טעות. במידה רבה יש כאן היפוך של סובב ומסובב של מקור הרכב האוכל בתזונה קטוגנית. הרכב המזון שלנו נקבע בגלל המאכלים אותם אכלנו ועליהם התפתחנו, אנו לא קובעים את המאכלים אותם אנו אוכלים על פי הרכב המאקרו שלהם בלבד. זהו הבדל מהותי בתהליך בחירת המזונות עליהן תתבסס התזונה שלנו. הרכב המזון אותו אנו מוצאים מתאים לתזונה קטוגנית נגזר מהרכב הבשר עליו התפתחנו אולם לא כול מזון המכיל את הרכב המזון של בשר מתאים לתזונה קטוגנית. ישנם גישות המסתכלות על תזונה קטוגנית על פי הרכב המאקרו בלבד ולכן בשר הוא מקרה פרטי שעונה על הקריטריון המאקרו ביחד עם שאר המאכלים ה”כשרים” קטוגנית. למרות שהרכב המזון הוא אכן גורם מרכזי בשיקול בחירת המזון הוא לא היחיד ומקור ואיכות המזון לא פחות חשובים מההרכבו. מבחינה טכנית ייתכן ששתי הגישות יגיעו לתפריט מאד דומה אך הגישה הפילוסופית העומדת ביסודם שונה ולפי דעתי מהותית.

הגישה הקרניבורית

הגישה שאני חושב שצריכה ללכת ביחד עם תזונה קטוגנית היא גישה שהאדם הוא קודם כול קרניבור. בשר מהווה את הבסיס לתזונתנו כאשר בשר מכיל את כול הצרכים של הגוף מויטמנים ומינרלים עד חלבון ושומן. עם ההבנה שבשר הוא הבסיס לתזונה שלנו ניתן להסתכל על הרכב המאקרו שלו וממנו להסיק את הרכב המזון האידיאלי עבורנו אך לא כול מזון שמכיל את הרכב המאקרו של בשר מכיל גם את שאר המרכיבים של הבשר. כול הטרנדים של הקמחים השונים, הגלידות, המאפים, פיצות, פנקייקים, עוגיות, “פצצות שומן” וכו’ מפספסים את הנקודה המהותית שאוכל עבור בני אדם הוא קודם כול בשר. לא כול השומנים שווים ולא כול החלבונים שווים, הסתכלות על המזון שלנו רק על פי הרכב שומן:חלבון:פחמימה אינה מספיקה. אנו מחפשים מזון שיענה על הרכב שומן:חלבון:פחמימה וגם יענה על מרכיבים כמו מינרלים, ויטמינים והשפעות הורמנליות בגוף.

פסיכולוגיה של תזונה קטוגנית

מעבר להיבט הפיזיולגי של אכילת תחליפים ישנו היבט פסיכולוגי שמפריע למעבר מתזונה מערבית טיפוסית לתזונה קטוגנית. השענות על תחליפים משמרת הרגלים רעים מן התזונה המערבית ומגדילה את הסיכוי ליפול למאכלים אסורים או לפנטז עליהם. השענות על תחליפים היא סימן לכך שלא עשינו את השינוי התפיסתי בהבנה של מה הוא אוכל עבורנו ומה הוא לא. שינוי תפיסתי זה חשוב על מנת לאפשר תזונה קטוגנית כאורך חיים ולא כדיאטה זמנית. עם ההבנה שפנקייק זה לא אוכל ושאין צורה או דרך “קטוגנית”  לעשות פנקייק עם הטעם של פעם משתחררים מהחיפוש אחר תחליפים ומתרכזים באוכל אמיתי. עם השתחררות זו מרגישים הקלה מן הצורך לחפש כול הזמן תחליפים למאכלים שהיינו רגילים לאכול ומבינים שהתפריט בתזונה קטוגנית הוא שונה מתזונה מערבית.

התאמה למציאות

מה אם בכול זאת בא לי להתפנק בקינוח “כשר” קטוגנית? מקרים אלו בדרך כלל קורים בימי הולדת או אירועים מיוחדים אחרים. כמובן שבמקרים אלו עדיף להשתמש בקינוח “כשר” מאשר קינוח פחמימתי מערבי על מנת כן לשמור על הקטוזיס וגם להתפנק בקינוח. אני אוהב לומר במקרים כאלה שאני קטוגני, לא נזיר. לכן ניתן לשלב מאכלים “כשרים” אלה מתוך ההבנה שזה אינו חלק משגרת התזונה ואינו חלק מן התפריט הרגיל. רובכם בטח מהנהנים עם הראש “בטח, בטח, רק תן לי לאכול פנקייק קטוגני” אבל חשוב לזכור שההבדל בין אירועים מיוחדים לשגרת יום יום הוא לפעמים מאד חלקלק, אם אתם מוצאים את עצמכם באירועים מיוחדים בתדירות גבוהה פספסתם את העניין בתזונה. כמו שאנו אומרים לעצמנו שנקח רק קוביות שוקולוד אחת ובסוף מסיימים את כול החבילה, כך צריך להזהר עם המאכלים ה”כשרים”. מי שיודע שהוא עלול להתנהג כך עדיף שלא יפטנז על אותם מאכלים “כשרים” כי אחרת המדרון מאד חלקלק כלפי הפיכת מאכלים אלו לתחליף לאוכל אמיתי.

לסיכום תזונה קטוגנית היא תזונה קרינבורית במהותה ולכן אם הארוחה שלכם לא מבוססת על מאכלים מן החי אתם מפספסים נקודה מאד חשובה בתזונה. ככול שפחות נחפש תחליפים למאכלים אותם אכלנו ככה פחות נזדקק להם.

Facebook Comments