Insulin vs. Ketones – The Battle for Brown Fat

הרצאה קצרה המפשטת את ההבדלים בין שומן חום ללבן והחשיבות שלהם. יש הסבר על המיטוכונדריה וUPC – Uncoupling proteinבלי להכנס יותר מידי לביוכימיה, ברמה של הבנת התהליך והמשמעות שלו.
בנוסף מוצג המעבר משומן חום ללבן וההפך כתלות בריכוז הקטונים והאינסולין בדם כך שריכוז גבוה של אינסולין יגרום לשומן חום לעבור שומן לבן שזהו מצב לא טוב משום ששומן חום שורף אנרגיה (בעזרת UPC) ושומן לבן מאחסן אנרגיה.
ההרצאה טובה בעיקר בגלל שהיא מצליחה לפשט נושא כול כך מורכב כמו המיטוכונדריה וויסות האנרגיה בגוף על ידי הסברים טובים וקולעים.

https://www.youtube.com/watch?v=8t1JN0RgvO4

למתעמקים יש מאמר הנכנס לפרטים הביוכימיים של התהליכים הקשורים לשריפת אנרגיה על ידי המיטוכונדירה במאמר Being right on Q: shaping eukaryotic evolution

שחזור הרגישות לאינסולין

 

 rsz_clock1.האם ניתן לשפר את הרגישות לאינסולין בעזרת תזונה קטוגנית? התשובה שאינטואיטיבית עולה היא כן. בעזרת תזונה קטוגנית סוכרתיים מורידים את הסוכר בדם, אנשים עם משקל עודף מורידים במשקל ורמות האינסולין בדם יורדות. לכאורה זה נראה שהרגישות לאינסולין השתפרה אך האם הרגישות לאינסולין השתפרה או שהורדנו את הצורך הכללי של הגוף באינסולין ולכן זה נדמה ששיפרנו את הרגישות לאינסולין? כדי להדגים בצורה ברורה יותר את הכוונה שלי אציג תרגיל מחשבתי.

בצעירותנו יכולנו לאכול פחמימות בלי תופעות לוואי אך עם הזמן פיתחנו תנגודת אינסולין ולכן לא יכולנו יותר להתמודד עם אותה כמות של פחמימות כמו בעבר. עברנו לתזונה קטוגנית כדי להתמודד עם התנגודת אינסולין ואכן זה נראה שהתנגודת איננה. כעת מגיע התרגיל המחשבתי: אם נחזור לאכול פחמימות האם נחזור להיות רגישים לאינסולין כמו בצעירותנו? אם כן אז תזונה קטוגנית אכן משפרת את הרגישות לאינסולין ואם לא אז התנגודת אינסולין עדיין קיימת כך שאנו מצליחים לייצב את האינסולין, הסוכר והמשקל למרות התנגדות אינסולין.
Continue reading “שחזור הרגישות לאינסולין”

פחמיתוזיס

Empathy-and-Perspectives-9-6-Cartoon

בחדר של קהילת דיאטות הדל פחמימה יש “פיל” שמאיים למוטט את החדר. למרות גודל האיום של ה”פיל” כמעט ולא מתייחסים אליו, אולי כדי שלא יתמוטט החדר. לפיל הזה קוראים דיאטות אולטרא דלות שומן.

לא הדל שומן שאתם חושבים עליו אלה אולטרא דל שומן, כזה שפחות מ10% מהקלוריות שלו מגיעות משומן ואפילו רק גרמים בודדים של שומן. בדיאטות אלה אוכלים בעיקר סוכר, לכן הן נקראות  דיאטות סוכר. עד כאן לא ברור מדוע “הפיל” נמצא בחדר הרי ידוע שסוכר גורם לסכרת, השמנה ומקושר לכול המחלות המטבוליות לכן למה שקהילת הדל פחמימה תתעניין בדיאטות האלה? ה”פיל” הזה קיים משום שמסתבר שבאופן פרדוקרסלי הדיאטות האלה דווקא עובדות לא רע בטיפול בסכרת, השמנה ומחלות מטבוליות. מנקודת המבט של קהילת הדל פחמימה זה לא הגיוני, הרי הבסיס המדעי של דיאטות דלות פחמימה נשען על כך שסוכר גורם לכול אותם המחלות ואם אכן דיאטות סוכר משפרות את המצב של אותם מחלות זה עלול למוטט את כול התיאוריה שקהילת הדל פחמימה נשענת עליו.
כפי שנראה, הפיל הזה אכן בעייתי אבל אי אפשר להתעלם מראיות רק כי הן לא מתיישבות עם התיאוריה שמאמינים בה.

אני אקדים את הסוף ואומר ש”הפיל” אינו כול כך נורא כמו שתיארתי, הוא “פיל” לכאורה (אחרת הייתי צריך לסגור את הבלוג). כדי להבין עד כמה גדול ומאיים הפיל הזה צריך להתחיל מסקירה של דיאטות דלות בשומן ולאחר מכן ניתן יהיה להבין מדוע הוא פיל לכאורה.
Continue reading “פחמיתוזיס”

שומן גורם לתנגודת אינסולין

koberibeye_xl

שומן גורם לתנגודת אינסולין. כן, קראתם נכון. מי שקרא קצת בבלוג ופוסטים כמו צעדים ראשונים בתזונה קטוגנית ומהי תזונה קטוגנית שם לב שאני מדגיש שתזונה קטוגנית צריכה להיות מבוססת שומן כדי להמנע מתנגודת אינסולין. אם כך למה אני טוען ששומן גורם לתנגודת אינסולין? כדי להבין מדוע שומן גורם לתנגודת אינסולין ולמה זה לא בעייתי עבור קטוגנים צריך להבין את התפקיד של האינסולין בגוף.
Continue reading “שומן גורם לתנגודת אינסולין”