תסמונת מטבולית

 metabolic-syndrome

מהי תסמונת מטבולית? אין הגדרה אחת למה היא תסמונת מטבולית אבל אחרי קריאת המאמר הבא נבין מדוע מאד חשוב לדעת על קיומה ואיך מרפאים אותה. באופן סטטיסטי ל1 מ3 אנשים יש תסמונת מטבלית והסיכוי רק עולה עם הגיל כאשר רוב האנשים אינם מודעים לקיומה או שאינם מעריכים נכון את חשיבות התסמינים שלה. תחילה נסקור את התסמונת ברמה כללית ולאחר מכן ננסה להבין את שורשיה ומשם כיצד מרפאים אותה.

הגדרת התופעה

לתסמונת מטבולית יש 4 תסמינים כשמספיק 2 מהם כדי להיות מאובחנים עם התסמונת. ישנם הגדרות שונות לכול ארגון בריאות, במקרה זה הציג את התנאים של ארגון הסכרת העולמי:

– טריגליצרידים  גבוהים מ150 mg/dL.
HDL נמוך מ40 mg/dL.
לחץ דם גבוה מ130 סיסטולי או גבוה מ85 דיאסטולי.
– סוכר בדם גבוה מ100 mg/dL.
ישנם עוד מספר תסמינים של ארגונים אחרים כגון:
– היקף מותניים גדול מ90cm עבור גברים או 85cm עבור נשים.

מחלות הקשורות לתסמונת המטבולית

ייתכן שחלקכם כבר זיהה שיש לו את אחד מן התסמינים שהצגתי ואולי אפילו יותר מאחד אבל מה כול כך נורא בתסמינים אלו ובתסמונת מטבולית? תסמינים אלה כלשעצמם אינם מהווים גורם סיבתי עבור מחלות אך הם בעלי קורוציה חזקה מאד עבור מספר רב של מחלות מהעולם המערבי. מחלות כמו השמנת יתר, סרטן, סכרת, שבץ, מחלות לב, אלצהמייר, כבד שומני ועוד מחלות רבות שמאפיינות את החברה המערבית. כול מחלה מערבית אותה תחפשו בגוגל באמצעות metabolic syndrome + “שם המחלה”תתן לכם תוצאות רבות של מחקרים המוצאים קשר חזק בין השניים. הקשר בין אותם מחלות שמהוות כיום מגיפה של ממש הוא חזק וברור אך בכול זאת אינו מטופל כראוי. ייתכן שרופאים יאבחנו אתכם עם אחד מן אותם תסמינים ואולי אף יידעו על המושג תסמונת מטבולית אך עיקר הבעיה הוא בחוסר הטיפול או יותר נכון בצורת הטיפול הלקויה בתסמינים.

הסיכון היחסי למחלות כמו סרטן, מחלת לב, סכרת ועוד הוא 3,300%(!) אם אתם בשליש העליון באוכולוסיה של רמת תנגודת האינסולין שלכם לעומת השליש התחתון (מתוקן לגיל, משקל, ספורט, עישון ועוד. הגיל הממוצע של הנבדקים 50). סיכון זה גם עובר לתינוקות דרך האמא על ידי מחלות פסיכיאטריות בסיכון מוגבר. פי 7 (סיכון יחסי של 700% ) לאוטיזם לאמהות עם תנגודת אינסולין והשמנה. חשוב להכיר את הפרמטר תנגודת אינסולין ולדעת למדוד אותו משום שזה גורם הסיכון הכי גדול שלכם למוות וירידה באיכות החיים. אני מפרט יותר על הסיכונים בפוסט מה הסיכון בתנגודת אינסולין?.

מקור התסמונת המטבולית

על מנת לדעת כיצד לטפל בתסמונת מטבולית ראשית עלינו לזהות מה הוא מקורה משום שעד עכשיו הצגנו את התסמונת המטבולית באמצעות תסמינים אולם מה הוא מקור אותם תסמינים? מקור כול אותם תסמונת הוא תנגודת אינסולין או בשמה אחר היפראינסולינמיה. עודף כרוני של אינסולין בדם קשור באופן ישיר לכול אחד מן התסמינים של התסמונת המטבולית אך בנוסף לכך שיש קורולציה בין השניים יש גם קשר סיבתי. כמו בדוגמא של התסמונת המטבולית ניתן לחפש בגוגל כול אחד מן התסמינים של התסמונת המטבולית עם הביטוי “insulin resistance” ולקבל מאמרים המסבירים את הקשר הסיבתי בין השניים. הבדל זה של קשר סיבתי לקורולציה בלבד הוא חשוב ביותר משום שקורולציה לא בהכרח מראה על סיבתיות ועקב חוסר הבנה של עובדה זו כול ניסיון של הרופאים לטפל בתסמונת המטבולית נכשל משום שהטיפול אינו מתמקד בגורם הסיבתי של התסמינים.

למה יש לנו תנגודת אינסולין? זוהי שאלה מורכבת אך יש פיזיולוגיה שתומכת במקורות הבעיה של תנגודת האינסולין. אחת התיאוריות היא שבעיות ברקמת השומן מתחילת את שרשרת הבעיות של תנגודת אינסולין. אני מפרט על כל בפוסט: האם שורש המחלות המטבוליות הוא עקב חוסר תפקוד רקמת השומן.

insulin_resistance_root

ריפוי התסמונת המטבולית – תזונה קטוגנית

לאחר שהבנו שתנגודת אינסולין היא השורש של התסמונת המטבולית ויותר חשוב מכך השורש לכול מחלות המערב אנו נרצה להבין כיצד מטפלים בה כראוי. הטיפול המקובל כיום לתסמינים של התסמונת המטבולית הוא תרופתי או דיאטטי שמבוצע לא נכון. תרופות מטפלות בתסמינים ולא בשורש הבעיה והשינוי הדיאטטי המוצע לא פותר את שורש הבעיה של היפראינסולינמיה אלה רק מחמיר אותה. טיפול אולם לתסמונת המטבולית יהיה טיפול בתנגודת האינסולין שתפתר על ידי הורדת ריכוז האינסולין בדם. הורדת ריכוז האינסולין בדם והסרת התנגודת אינסולין מתבצעת בצורה הטובה ביותר על ידי תזונה דלה בפחמימות וגבוהה בשומן (מחקר לדוגמא: The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus) או בשמה האחר תזונה קטוגנית. הורדת האינסולין למינימום הוא הדרישה הכרחית להורדת תסמיני התנגודת המטבולית ולבריאות באופן כללי. הסבר כללי על התזונה הקטוגנית ניתן לקרוא במהי תזונה קטוגנית ובנוסף ישנם הסברים רבים בבלוג על כול הנושאים הקשורים בתזונה. למשל נושא הכולסטרול עלול להרתיע אנשים אבל גם על כך אני מרחיב בכולסטרול.

Facebook Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.