ארבע סיבות למה אנשים מסתדרים עם טבעונות ואחרים נכשלים

veganism-written-on-wooden-sign

תרגום שלי למאמר שכתבה Denise Minger על הסיבות שבגללם יש אנשים שמסתדרים יותר בטבעונות ויש כאלה שפחות. כול הקשיים שיש לטבעוניים נובעים ממחסור של ויטמנים ומרכיבים אחרים מהחי שאותם יש כמובן למי שאוכל לפי תזונה קטוגנית קרניבורית.
Continue reading “ארבע סיבות למה אנשים מסתדרים עם טבעונות ואחרים נכשלים”

מדידת תנגודת אינסולין

insulin-resistance-is-defined-as

ההגדרה הקלאסית לתנגודת אינסולין היא ירידה באות הנקלט בתא כתגובה לריכוז נתון של אינסולין. המשמעות של כך היא שהפעילות הביולוגית עבור תופעה מסויימת הקשורה לריכוז האינסולין יורדת למרות שריכוז האינסולין אליו נחשף התא נשאר זהה. הגדרה זו לתנגודת אינסולין הינה איכותית אך על מנת לאפיין אותה כראוי יש צורך בכלים שיאפשרו למדוד ולהעריך אותה באופן מדוייק. השאלות בסיסיות אותם יש לשאול על מנת לאפיין תנגודת אינסולין הן איזה פרמטרים יש למדוד על מנת לאפיין אדם מסוים כבעל תנגדות אינסולין ומה הן השיטות הקיימות?

על התשובות לשאלות האלה אני מפרט במאמר הבא.

לפני קריאת המאמר מומלץ לעבור על תסמונת מטבולית ועל אינסולין זאת על מנת להקל על הקריאה על ידי קבלת רקע במושגים חשובים מהתחום.

תקציר מהיר:
למי שמעוניין לאבחן את עצמנו מומלץ להשתמש בהעמסת סוכר ומדידת הגלוקוז בדם לאחר כשעה כפי שמפורט ברפרנס שיש במאמר. גלוקוז שנמדד מעל ערכים של 155 אחרי שעה משתיית 75 גרם גלוקוז ייחשב כתנגודת אינסולין. מדידה זו פשוטה וניתן לבצע אותה בבית עם מד סוכר שאפשר לקנות או להשאיל מאדם שיש לו. אפשרות נוספות היא שימוש בTyG index במידה ויש בדיקות דם מהזמן האחרון, גם כאן הרפרנסים ואופן השימוש נמצאים במאמר. הנוסחה עבור שיטה זו היא ln(triglycerides * glucose)/2, ערכים מתחת ל4.47 נחשבים כתקינים וערכים מעליהם נחשבים כתנגודת אינסולין. Continue reading “מדידת תנגודת אינסולין”

ויטמין D

vitamin_dויטמין D (שהוא למעשה מתפקד כפרה הורמון) הינו שם כולל ל5 קבוצות מולקולות שנקראות D1-5. הנגזרת של הויטמין D עליה נדבר היא ויטמין D3. למולקולה זאת תפקידים רבים בגוף ולכן מחסור בויטמין עלול לפגום בתפקוד התקין של תהליכים בגוף.
המיוחד בויטמין D3 הוא שהמקור העיקרי שלו מגיע מהשמש. בעזרת טווח אורכי גל ספציפיים שמגיעים מהשמש התאים בעור מסוגלים להפוך כולסטרול לויטמין D3. עקב עובדה זאת ואורח החיים המודרני שבו אנו חשופים מעט מאד לשמש נוצר מצב של מחסור כרוני של ויטמין D3 אצל חלק גדול מהאוכלוסיה. המקור השני של ויטמין D3 הוא מקורות שומניים מהחי מכיוון שויטמין זה מסיס בשומן ולא במים.
שילוב של אורח חיים מודרני עם ירידה בצריכת שומן מהחי גורמת לכך שאנו חולים במחלות שנגרמות עקב מחסור בויטמין D3.
על החשיבות לצרוך מהויטמין (בדרכים שונות) ועל המודעות אליו אפרט בפוסט זה.
Continue reading “ויטמין D”

כשמהנדסים פוגשים את מדעי התזונה

מהנדסים אוהבים מספרים, גרפים ושילובים שלהם כדי להציג מידע. במקרה הזה Marty Kendall מהנדס שחלה בסכרת בנה גרפים יפים על מאכלים שונים לפי פילוחים של הרכב תזונתי, דחיסות תזונתית, ערך גליקמי, ערך אינסוליני ועוד פרמטרים רבים.

Continue reading “כשמהנדסים פוגשים את מדעי התזונה”