Archives: Posts

פרק 5 – שיחות על תזונה בעולם המורדני עם תומר פפה

פרק 5 - שיחות על תזונה בעולם המורדני עם תומר פפה
/

שיחה עם תומר פפה על סכרת סוג 1, תזונה בעולם המודרני ומה אפשר לעשות עם כל זה.

פרק 4 – האדם צייד של שומן עם מיקי בן דור

פרק 4 - האדם צייד של שומן עם מיקי בן דור
/

 

בפרק הבא אדבר עם מיקי בן דור חוקר אבולוציה מהאוניברסיטה העברית על נושא שאני אוהב ומתחבר אליו עם המושג צייד של שומן.

בפרק נדבר על התפתחות מין הhomo מראשיתו עד למי שאנחנו היום מנקודת המבט של התזונה שדחפה אותנו להיות מי שאנחנו כיום.

המושג צייד של שומן נבנה על ידי ההבנה שלנו ששומן היווה מרכיב מרכזי בהתפתחות האנושית שלנו. אנו נוגעים בפרק במספר נקודות מדוע שומן היו כל כך חשוב להתפתחות שלנו ומדוע האדם קרניבור. כיצד כל זה השפיע על המוח שלנו והביא אותנו לאיפה שאנו היום.

התקופה הפרהיסטורית באפריקה לפני מיליון שנה הייתה שונה מאיך שאפריקה נראית היום. חיות ענק שנקראות בספרות megafuna הסתובבו שם עם פילים במשקל 12 טון (לעומת 4 כיום) ועוד חיות ענק נוספות שגרמו לכך ששומן היה בשפע וזמין. עם הכחדות החיות הגדולות וצמצום מקורות השומן האדם הסתגל לסביבה החדשה והתחיל לצרוך יותר חיות קטנות ויותר מהחי כך שצורת החיים שלנו והמוח השתנה. המוח קטן, הבריאות ירדה וכשלא הייתה ברירה עברנו לחקלאות.

Prey-decline-jpg-1024x459

בסדרת המחקרים של מיקי [1-5] יש פירט נרחב על האנליזה של האנרגטית של שומן כמקור אנרגיה מרכזי לבני האדם. בנוסף לכך אני ממליץ לקרוא גם את התזה שלו [6] בה יש פירוט עוד יותר נרחב ואת הסימנים לכך שהאדם הוא קרניבור ונועד לאכול בשר ושומן בפרט.

בבלוג שלו יש פוסט המסכם את הרעוינות סביב מחקרי האחרונים עם הנקודות הבאות שמדגימות שהותאמנו לצרוך שומן:

1. הגידול בנפח מוח האדם לאחר ההומו אירקטוס
2. התפתחות השפה
3. האבולוציה של ההומו ספיינס על שלל המאפיינים הפיזיולוגיים מורפולוגיים
4. השינויים בכלי האבן ובטכניקות הציד
5. התגברות הצריכה של מזון ממקור צמחי לקראת סוף תקופת האבן
6. היכחדות הניאנדרטל
7. ביות הכלב
8. הירידה בגודל המוח של האדם בסוף תקופת האבן
9. ביות הצמחים ובעלי החיים והמעבר לחקלאות.
את כל השינויים האלה אפשר להסביר בצורך לחיסכון באנרגיה בכל פעם שבה נכחדות החיות הגדולות ביותר באותה עת.

סימני הקרניבוריות של האדם מהתזה של מיקי:

carnivore_signs carnivore_signs_02

הספר של מיקי מבריזים לגן עדן זמין להורדה בחינם.

מקורות:

[1] – Prey Size Decline as a Unifying Ecological Selecting Agent in Pleistocene Human Evolution, Miki Ben-Dor, 2021. link.

[2] – The importance of large prey animals during the Pleistocene and the implications of their extinction on the use of dietary ethnographic analogies, Miki Ben-Dor, 2020. link.

[3] – The evolution of the human trophic level during the Pleistocene, Miki Ben-Dor, 2021. link.

[4] – Supersize does matter The importance of large prey in Paleolithic subsistence and a method for measuring its significance in zooarchaeological assemblages, Miki Ben-Dor, 2020. link.

[5] – Man the Fat Hunter: The Demise of Homo erectus and the Emergence of a New Hominin Lineage in the Middle Pleistocene (ca. 400 kyr) Levant, Miki Ben-Dor, 2011. link.

[6] – The causal association between megafaunal extinction and Neandertal extinction in Western Europe – Application of the Obligatory Dietary Fat Bioenergetic Model, Miki Ben-Dor, 2018. link.

פרק 2- המגיפה של העולם המודרני עם מייק

פרק 2- המגיפה של העולם המודרני עם מייק
/

הפרק הזה נועד לעשות לעשות עצירה קטנה מהרזולוציות הקטנות שהבלוג הזה מתעסק בהם ברמה הביוכימית ולהסתכל על התמונה הגדולה, למה הבלוג הזה קיים בכלל?

הזמנתי את מייק דוידסון שאני מאוד מעריך על הפעילות של בקידום בריאות מטבולית כדי לדבר על התמונה הגדולה. למייק יש דף פייסבוק תזונה נגד סכרת השמנה ומחלות שאני ממליץ לעקוב אחרי התוכן שלו.

פרק 1 – על תזונה קרניבורית עם רז

פרק 1 - על תזונה קרניבורית עם רז
/

carnivore

הקבוצה של רז “תזונה קרניבורית”

מה זו התזונה הקרניבורית -רקע:

  1. פילוסופית התזונה – “original human diet”. לא סופרים כלום, אוכלים לשובע.
  2. מה אוכלים ובאיזו תדירות?
  3. “אפס פחמימות”.

    רקע אישי:

    1. כמה זמן אתה בתזונה?
    2. מה בדיוק אתה אוכל?
    3. איך הגעת לתזונה?
    4. במה התזונה עוזרת לך או לאחרים?
    5. בדיקות דם וכולסטרול.

      שלבים ראשונים בשיפור התזונה:

      איך משפרים את התזונה? הורדת מזונות מעובדים (שמנים צמחיים, סוכרים ופחמימות מעובדות), פליאו, דל פחמימה – LCHF, קטוגני, קרניבורי.

      שלבים ראשונים בתזונה קרניבורית:

      1. האם יש לנו צורך בפחמימות?
      2. אלקטרוליקים – מלח, מגנזיום, אשלגן. ובמיוחד בתקופת ההסתגלות.
      3. סיבים.
      4. ויטמין C.

        התזונה לטווח הארוך:

        1. האם התזונה מספקת לנו את כל מה שאנחנו צריכים?
        2. קהילת הקרניבורים העולמית.
        3. עדויות אנטרופולוגיות – אינואיטים (Stefansson), מונגולים, אינדיאנים, שבט המאסי, האיסלנדים של ימי הביניים, weston a price
        4. המחקר של PaleoMedicina.

          “תופעות לוואי” של אכילת בשר:

          1. מחלות לב וכולסטרול.
          2. גאוט\חומצה אורית גבוהה (מתקשר גם לקיטוזיס).

            פרטים טכניים על התזונה:

            1. מוצרים אחרים מהחי – ביצים ומוצרי חלב.
            2. צמחים בתזונה: תבלינים, רטבים, קפה, תה, אלכוהול, וכו’
            3. תוספי תזונה.
            4. פעילות גופנית בתזונה. צומות בתזונה.

              לסיכום:

              1. קבוצה “תזונה קרניבורית”.
              2. קבוצת “מדע דל פחמימה”.
              3. מילות סיכום.